Warsztaty tworzenia autorskiego scenariusza z Piotrem Filonowiczem cz. 1 (12.09.2015)

  • 0
Niekiedy zdarza się tak, że pomysł na spektakl długo nie przychodzi do głowy. Innym razem znowu idei jest tak dużo, że twórcy gubią się w ich gąszczu, nie wiedząc, co odrzucić a co wybrać. Tak też było z pracą nad projektem Media show. Przez wakacje zebraliśmy mnóstwo pomysłów. Zaprojektowaliśmy wstęp i zakończenie spektaklu X (tytułu na razie nie zdradzamy :] ), spisaliśmy możliwe nawiązania, staliśmy się ekspertami od programów w stylu reality. Mimo tego scenariusz stał w miejscu, a my motaliśmy się w plątaninie teatralnych wizji, nie mogąc ich połączyć.
W związku z tym postanowiliśmy odłożyć na półkę nasze pomysły i wziąć udział w warsztatach pt. Zrób spektakl z niczego. Warsztat tworzenia autorskiego scenariusza. Do wspólnej pracy zaprosiliśmy p. Piotra Filonowicza – absolwenta Akademii Teatralnej, instruktora warsztatów teatralnych Akademii Sztuki i Kultury.
Już pierwsze spotkanie warsztatowe przekonało nas, że to był trafny wybór.
                Najpierw Piotr wykonał z nami serię ćwiczeń rozbudzających kreatywność.  Początkowo zastanawialiśmy się po co, jednak druga część warsztatu spowodowała, że zrozumieliśmy intencję instruktora. Naszym zadaniem było zbudowanie w grupach krótkich etiud opartych na trzech dość przypadkowo spisanych zdaniach. W ciągu kilkunastu minut powstały szkice scen – zabawne, ale w naszym przekonaniu w ogóle nie związane z tematem projektu. Po prezentacji Piotr omówił z nami etiudy, podkreślając to, co było w nich dobre i sugerując zmiany. Kolejnym etapem było wprowadzenie poprawek i kolejne omówienie. Nagle okazało się, że pozornie wyrwane z kontekstu scenki wcale nie są takie bez sensu i przy niewielkiej modyfikacji można je powiązać z problemem poruszanym w projekcie Media show.
                Na koniec spotkania Piotr zasugerował, że powinniśmy spisać nasze etiudy i przesłać mu ten materiał. Nie byliśmy zachwyceni taką pracą domową, jednak przystaliśmy na propozycję instruktora. Nazajutrz podczas próby okazało się, że przygotowane na warsztatach etiudy można w ciekawy sposób połączyć z wymyśloną przez nas klamrą oraz wykorzystać w nich pomysły, które mieliśmy wcześniej. Praca domowa odrobiona! Z niecierpliwością czekamy na kolejny warsztat.

***
Warsztaty były bardzo ciekawe. Dzięki kreatywności i energii instruktora udało nam się  spojrzeć świeżym okiem na temat, nad którym pracujemy. Osobiście najbardziej podobało mi się ćwiczenie z przestrzenią, które uruchamiało kreatywne myślenie i pobudzało wyobraźnię, dzięki czemu łatwiej było nam wejść w zadania oparte na improwizacji (Raman)

***
Warsztaty miały na celu wspomóc nas w tworzeniu nowego spektaklu i świetnie spełniły swoje zadanie. Najważniejszym ćwiczeniem było stworzenie krótkich etiud na bazie kilku wyrażeń. Praca z Piotrem Filonowiczem  bardzo nam pomogła. Oderwaliśmy się od starych pomysłów i zaczęliśmy szukać w zupełnie nowych rejonach. Fajnie, że udało się te warsztaty zorganizować. (Kapsel)

***
Piotr – prowadzący warsztaty, dał nam ciekawe zadanie polegające na stworzeniu spójnej etiudy przy wykorzystaniu tylko kilku praktycznie losowych zdań. Niepozorne etiudy (po znacznych modyfikacjach) przerodziły się wręcz w gotowe sceny naszego nowego artystycznego tworu. Dzięki warsztatom prace nad nowym spektaklem znacznie posunęły się naprzód, mamy nadzieję że dalsza współpraca z Piotrem będzie równie owocna. (Czarek)

***

Na początku warsztatów nie mogłam przekonać się do stylu pracy nowego instruktora. Czułam  się dość dziwnie, wręcz niezręcznie jednak starałam się przełamać  wstyd. Z czasem zakłopotanie  minęło,  a ja robiłam  już wszystkie ćwiczenia  jak należy.  Zadania, które dawał nam Piotr miały  pobudzić  nasza wyobraźnię, kreatywność i tak rzeczywiście się  stało.  Wymyślaliśmy etiudy tylko na podstawie 3 krótkich zdań.  Było przy tym dużo  śmiechu  ale każdy  rzetelnie  pracował nad swoim " mini spektaklem". Uważam , że  był to dobrze wykorzystany  sobotni poranek (Agatka)


Piotr Filonowicz - absolwent Akademii Teatralnej, instruktor Akademii Sztuki i Kultury, autor scenariuszy, założyciel grup Linia Nocna oraz Fabryka Destrukcja, współtwórca improwizacji wolnej. Prowadzi warsztaty teatralne oraz zajęcia z otwierania głosu.  Organizuje podróże entomuzykologiczne. 




Zdjęcia z warsztatów